پیشنهادات ویژه برای آذر به مدیران و فعالین اقتصادی

 

✍️محمد حسین ادیب

اینکه تورم سنگینی در دو سال گذشته در ایران بوده یک مطلب است اینکه تورم در مهرماه نیم درصد بوده مطلبی دیگر. تورم مهر ماه گواه این است که سود فعال اقتصادی در مهرماه از محل تورم نبوده در حالیکه در دو سال گذشته ٩٠ درصد سود فعال اقتصادی از محل تورم بوده است .

در لحظه تهیه گزارش دلار نیمائی 690 تومان ارزان تر از دلار آزاد است ، بانک مرکزی در نرخ دلار نیمائی دخالت نمی کند و نرخ دلار نیمائی  را بازار تعیین می کند پائین بودن 690 تومانی دلار نیمائی نسبت به بازار آزاد به این خاطر است که تقاضا نیست.

چک های رمزدار دار وصول شده در هر ماه حجم معاملات کلان در کشور را نشان می دهد و مقایسه مقدار آن با گذشته سطح انتظارات تورمی را نشان می دهد حجم چک های رمز دار معامله شده در شهریور 120 هزار میلیارد تومان و مساوی معدل ماهانه سال 95 است با لحاظ کردن قیمت دلار ، حجم معاملات کلان در کشور 30 درصد سال 95 است که گواه صفر شدن انتظارات تورمی است.کاهش ٧٠ درصدی معاملات کلان در کشور گواه کاهش فروش فعالین اقتصادی است.

در دو سال گذشته سود فعال اقتصادی از تورم بود در آذر ماه سود فعال اقتصادی باید از محل سود عملیاتی باشد.( این تحلیل فقط برای آذر ماه اعتبار دارد و برای ماه‌های بعد هر ماه بروز میشود )

فعالین اقتصادی که سرمایه در گردش را از محل استقراض تامین می کنند بهره بانکی را  تا کنون از محل تورم پرداخت می کردند منبعد بهره بانکی را باید از محل سود عملیاتی پرداخت کنند پرداخت بهره بطور متوسط 22 درصد از محل سود عملیاتی در 80 درصد موارد توجیه اقتصادی ندارد.

دلار نیمائی 690 تومان از دلار آزاد پائین تر است و استراتژی دولت پائین نگهداشتن دلار نیمائی نسبت به دلار آزاد نیست و علت پائین بودن تقاضا برای دلار نیمائی  به این باز می گردد که مصرف کننده دلار نیمائی عمدتا صنایع بودند و وقتی قرار باشد صنایع ارز را به قیمت آزاد خریداری کنند و محصول را نیر به قیمت آزاد بفروشند بسیاری از این صنایع توجیه اقتصادی خود را از دست می دهند علت پائین بودن 690 تومانی دلار نیمائی نسبت به دلار آزاد ، کاهش تولید در صنایعی است که با ارز نیمائی کار می کردند و علت کاهش تولید نیز ، غیر اقتصادی شدن تولید در برخی از صنایع داخلی با از بین رفتن اختلاف ارز دولتی و آزاد است.

صادر کنندگان باید 50 درصد از ارز صادراتی را در سامانه نیما عرضه کنند و علت پائین بودن قیمت ارز نیمائی این است که تقاضا برای ارز نیمائی کمتر از 50 درصد صادرات است. برای اینکه اختلاف ارز نیمایی و بازار آزاد صفر شود باید صادر کنندگان موظف شوند به جای 5٠ درصد فقط ٣5 درصد از ارز نیمایی را در سامانه نیما ارائه دهند تا بین ورود و خروج سامانه نیما تعادل ایجاد شود.

با وجودی که ارز نیمائی 690 تومان پائین تر از ارز آزاد است( در لحظه تهیه گزارش )  افزایش 150 تومانی قیمت دلار در بازار آزاد باید علت دیگری داشته باشد قاعدتا باید با کاهش تقاضا برای ارز نیمائی ، ارز در بازار آزاد تحت فشار نزولی قرار می گرفت.

علت افزایش نرخ دلار در بازار آزاد کم شدن درهم در بازار است ، اقتصاد در دو جهت متغیر حرکت می کند تغییر مقررات وارداتی باعث کاهش تقاضا برای دلار نیمایی شده و در بخش نیمایی با ارز مازاد و فروش نرفته مواجه ایم و از سوی دیگر در بازار آزاد و غیر نیمائی کم شدن عرضه درهم به بازار باعث افزایش قیمت دلار در بازار شده است ، کم شدن عرضه درهم به بازار رویه دائمی نیست و روزانه و یا ساعتی تغییر می کند و می تواند باعث نوسان نرخ دلار شود در لحظه ای که شما این مقاله را می خوانید ممکن است عرضه درهم به بازار بیشتر یا کمتر از لحظه تهیه گزارش باشد و این باعث تغییر نرخ ارز میشود.

چهار صراف در دبی که هشتاد درصد تجارت ارز با ایران را در اختیار دارند مدام عرضه را کم و زیاد می کنند و در جایی گفته اند سودشان از این کار بیشتر از فروش ارز است.

محمد حسین ادیب : در قسمت اظهار نظر ممبر ها در اینیستاگرام محمد حسین ادیب ، لطفا از برهان خلف برای اثبات درستی نظرات خود استفاده نکنید، در برهان خلف با نشان دادن ایرادات نظریه رقیب ، درستی نظرات خود را نتیجه می گیرند ،در حالیکه اشتباه بودن نظریه رقیب ، به معنی درست بودن نظریه گوینده نیست ، اگر مرد نشان داد که حرف همسرش اشتباه است این به معنی درست بودن سخن شوهر نیست .هر روز میلیون ها زوجه از این شیوه برای اثبات درستی نظر خود استفاده می کنند که تعمیم آن به تحلیل های اقتصادی ، از کیفیت گفتگو می کاهد. ٨٢ درصد اظهار نظر ممبر ها در اینیستاگرام محمد حسین ادیب در هفته گذشته استفاده از برهان خلف بود.
 

مقالات