سه تغییر در کسب و کار با شرایط جدید

✍️محمد حسین ادیب

فعالیت اقتصادی در ایران  کم و زیاد مجددا از سر گرفته  شد اما سه تفاوت نسبت به قبل وجود دارد :

یک - یک سوم شدن فروش

مغازه باز است اما مشتری بطور میانگین ٣٠ درصد سابق است .

کسب و کار های کرونایی در اوج رونق است ، کسب و کار های کرونایی ، کسب و کار هایی است که مردم تحت هیچ شرایطی خرید کالا و خدمات را در آن متوقف نمی کنند ، فروش به استثنای کسب و کار کرونایی ، بطور معدل ٣٠ درصد سابق است .

دو- غیر اقتصادی شدن صادرات

نود و پنج درصد صادرات غیر نفتی ایران ، انرژی محور است و سقوط قیمت نفت به کاهش قیمت کالاهای صادراتی غیر نفتی ایران انجامیده است .

قیمت کالاهای صادراتی ایران یک سوم تا یک دوم سه ماه قبل است .

با وجودی که قیمت کالاهای صادراتی ایران به شدت کاهش یافته است اما هزینه تولید در داخل نسبت به سه ماه قبل ،  نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایشی نیز بوده است .

بخشی از سقوط قیمت کالاهای صادراتی ایران با افزایش نرخ دلار خنثی شده است اما این افزایش متناسب نبوده و نتوانسته کاهش قیمت کالاهای صادراتی ایران را با افزایش نرخ دلار جبران کند .

نتیجه بحث فوق ، افزایش فشار به تولید کننده صادرات محور ایران است .

سه - افزایش ریسک معاملات غیر نقدی

بر اساس داده های دریافتی  از مشاوره ها ، نصف چک های سررسید شده از آدم های معتبر بازار، برگشت می خورد .

از این قضیه دارد سواستفاده هم میشود ، ٣٠ درصد از فعالین اقتصادی ورشکست شده بودند و حالا دارند از شرایط جدید استفاده می کنند و ورشکستگی خود را به کرونا نسبت می دهند .

ریسک معاملات غیر نقدی به شدت رو به افزایش است .

روند چک های برگشتی در اردیبهشت و خرداد تشدید میشود .

در سه مقاله بعدی راه حل برای سه بحران فوق را به صورت اختصاصی  برای ممیرهای تلگرام  تشریح می کنم .

سخنی با خانواده اعضای تیم تحقیق :
برای ٩ نفر اعضای تیم تحقیق که به سبب تهیه خوراک برای سه سمینار در هفته،  از اول فروردین تا امروز ، روزانه ١٨ ساعت کار می کردند و حتی در روز عیدنوروز  فقط یک ساعت کار را متوقف کردند، یکشنبه و دوشنبه تعطیل خواهد بود ، اعتراض خانواده های تیم تحقیق که در روزهایی که کار رسماً تعطیل اعلام میشود در عمل همسران شان بیشتر کار می کنند مسموع و در این دو روز موبایل ها خاموش و تلفن اضطراری هم قطع خواهد بود ، یکشنبه و دوشنبه این هفته ، عملا برای تیم تحقیق به جای تعطیلات نوروزی است ، امیدوارم خانواده ها راضی شده باشند ، در پایان خرداد که سمینار ها به یک سمینار در هفته تقلیل می یابد ، سیزده روز باقی مانده تعطیلات نوروزی استفاده خواهد شد.

مقالات