پول درآوردن غیر از پولدار شدن است ؛ چرا ؟

 

✍️محمد حسین ادیب

اگر در بانک اقدام به سپرده گذاری کرده باشید در سال ٩٧ با سه برابر شدن نرخ ارز ، دوسوم سپرده شما شد هیچ ، به این می گویند انتقال ریسک از بانک به سپرده گذار ، بانکها ریسک خود را به سپرده گذار فروختند.

سپرده گذار یک عمر برای بانکها رایگان کار می کرد و خودش نمی دانست ، سپرده گذار از آغاز سال ٩٢ تا آذر ٩6 به شدت ثروتمند شد و بعد ٧٠ درصد  این ثروت را در سال ٩٧ از دست داد .

بانکها حرکتی دایره ای دارند ؛ بعد از مدتی حرکت شما را می رسانند به همان جای اول ، اگر سپرده همه مردم در بانکها در سال ١٣٨4 به دلار محاسبه شود و اکنون نیز مجددا همه سپرده مردم در بانکها به دلار محاسبه شود کل سپرده بانکی به دلار ثابت است ، یعنی سودی که به سپرده داده شده با افزایش نرخ ارز پس گرفته شد.

فقط بانکها اینگونه نیستند کسب و کار هم همین گونه است . بی جهت طلبکار بانک نشوید ؛ شما خودتان هم مثل بانکها عمل می کنید .

در آمریکا ٩٠ درصد شرکتهای موفق در سال پنجم شکست می خورند و از ده شرکت باقی مانده ، ٩ شرکت در پایان سال دهم شکست می خورند ، یعنی از ١٠٠ شرکت موفق فقط یک شرکت بعد از ده سال باقی می ماند ، در فرانسه این تند تر است و از ١٠٠ شرکت موفق فقط ٩٠ شرکت در پایان سال چهارم و نه پنجم باقی می مانند.

در ایران و بقیه دنیا هم همین طور است ، به این می گویند « ریسک سیستمی » .

پس در ٩٠ درصد موارد سرمایه شما پنج ساله باید باز گردد در غیر این صورت سرمایه رفته است .

٧٠ درصد از فعالین اقتصادی تهران خرج شان بیشتر از دخل شان است علت اصلی این است که در پایان سال پنجم باید این نوع کسب و کار را تعطیل می کردند اما همچنان به کار ادامه می دهند.

چون طول عمر کسب و کار ها پنج سال است بهتر است شما از همان اول سرمایه گذاری شرکت را تبدیل کنید به مجموعه ای از قرارداد . تبدیل کردن شرکت به مجموعه ای از قرارداد یعنی چه ؟ .

فولکس واگن یکی از ده شرکتی است که ٩٠ درصد از خودرو جهان را تولید می کند اما با ٢٠٠ هزار شرکت کوچک قرارداد دارد ، اصلا فولکس واگنی در کار نیست ، فولکس واگن همه کار را برون سپاری کرده و فقط مجموعه ای از قرارداد است ، فولکس واگنی در کار نیست .

وقتی شرکت به مجموعه ای از قرارداد تبدیل شد بعد از پنج سال که شرکت باید جمع کند چه میشود ؟ زیان بین ٢٠٠ هزار شرکت تقسیم می‌شود و وقتی زیان بین ٢٠٠ هزار شرکت تقسیم شد یک کاریش می کنند و شرکت باقی می ماند .

فرق کشتی جودو با کشتی آزاد این است که در کشتی جودو از انرژی طرف مقابل برای زمین زدن او استفاده میشود ؛ در تجارت مثل کشتی جودو عمل کنید، یعنی از انرژی دیگران استفاده کنید.

وقتی شرکت را به مجموعه ای از قرارداد تبدیل کردید یعنی برون سپاری کردید وقتی در پایان پنج سال ، طول عمر بیزینس به اتمام رسید زیان بین عده زیادی تقسیم می شود و بهتر می توانند شرکت را از نو بسازند .

تبدیل کردن شرکت به مجموعه ای از قرارداد یعنی تقسیم کردن زیان بین عده زیادی به جای یک نفر .

در هر کاری اگر بیشتر از ١5 درصد سرمایه را خودتان آوردید از انرژی دیگران استفاده نکرده اید ، اگر بیشتر از ١5 درصد سرمایه را خودتان آورده اید شرکت را به مجموعه ای از قرارداد تبدیل نکرده اید ، پول در می آورید اما پولدار نمی‌شوید چون 5 سال یکبار ، بخش مهمی از آن را از دست می دهید .

اسم مطالب فوق ریسک سیستمی است ، تخصص من محمد حسین ادیب ریسک سیستمی است لطفا آن را با رشته اقتصاد اشتباه نگیرید .

مقالات