عوامل موثر بر نرخ ارز ( ده عامل - مقاله سوم )

 

✍️محمد حسین ادیب

یک نفر از سرمایه داران کشور گفته بود من وزیر عوض می کنم .

سرمایه دار دیگری گفته بود من شورای شهر تهران را می خرم .

اگر سرمایه داری که می گفت من وزیر عوض می کنم یک نفر بود مشکلی نبود اما اشکال این بود که 100 نفر  سرمایه دار در کشور هستند که قدرتی شبیه اولی داشتند یعنی وزیری را که اولی عوض می کرد سرمایه دار دیگری می توانست وزیر منتخب اولی را عوض کند .

این طوری سنگ روی سنگ بند نمیشود ، عملا 100 سرمایه دار قمارخانه ای ، دولت را به هیچ گرفته اند و به جای دولت و برای دولت تصمیم می گیرند، هیچ دولتی در هیچ کشوری این را تحمل نمی کند .

لبه مبارزه با فساد با 100 نفر یاد شده است . در وضع موجود ، این 100 نفر یا به جرم فساد در زندان اند ، یا به دادگاه احضار شده اند ، یا فراری اند ، یا کنار کشیده اند ، یا به خارج رفته اند و باز نمی گردند ، یا فعالیت اقتصادی را کنار گذاشته اند ؛ خلاصه این 100 نفر فعلا ماست ها را کیسه کرده اند .

این صد نفر قدرت رسانه ای شگفت انگیز داشتند ، این صد نفر صفحه اقتصاد مهم ترین روزنامه های اقتصادی کشور را در ید خود داشتند ، خیلی از اخبار اقتصادی  در عمل رپرتاژ آگهی آنها بود ، فعال ترین روزنامه سراسری لابی آنها بود و مهم ترین کانال های تلگرامی در حوزه کسب و کار ، بوسیله این صد نفر تغذیه مالی می شدند ، کانال های تلگرامی فاسد که بوسیله این صد نفر تغذیه می شدند فضای تلگرام به خصوص در حوزه ارز را در قبضه خود داشتند و مخالفین را با قلم مورد هجوم شیر آسا قرار می دادند ، فریاد های "بخرید بخرید " در حوزه ارز و " نگفتم نگفتم " این کانال ها ، فضای تلگرام را قبضه کرده بود و از شهریور ٩٧ به بعد میلیون ها نفر را در حوزه ارز  به خاک سیاه نشاندند.

در وضع موجود کانال های تلگرامی این صد نفر در حوزه ارز ، فعالیت را متوقف کرده اند و این به کاهش التهابات ارزی انجامیده است .

یکی از ده علت کاهش التهابات ارزی ، این است که این صد نفر،  ماست ها را کیسه کرده اند ، این صد نفر موتور التهابات تورمی را در کشور روشن نگاه می داشتند و در وضع موجود جا زده اند و در فضای اقتصاد کشور در عمل غیر فعال شده اند .
@adibmh

مقالات