ده عامل موثر بر نرخ دلار ( عامل دوم )

 

✍️محمد حسین ادیب

این حجم از نقدینگی تناسب دارد با صادرات 2.2 میلیون بشکه نفت در روز و با کاهش صادرات نفت ، احتمالا نصف این نقدینگی مازاد است و باید نقدینگی مازاد آتش  زده شود تا تورم ایجاد نشود .

آتش زدن نقدینگی مازاد به این معناست که همه سپرده گذاران فردا به بانک مراجعه و نصف سپرده بانکی خود را به بانک ببخشند و بانک هم آن سپرده را از سیستم خود  حذف کند .

اما اینکار شدنی نیست زیرا مردم حاضر به بخشیدن پول خود به بانکها نیستند .

اما اتفاق دیگری می افتد که همین اثر آتش زدن نصف سپرده ها را دارد اما در عمل همچنان هر کس مالک سپرده خود است ، اما درست مثل این است که نصف سپرده ها از اقتصاد حذف شده است .

اگر سرعت گردش پول نصف شود درست همان اثری را دارد که آتش زدن نصف سپرده ها دارد فقط مردم هیچ عکس العملی نشان نمی دهند و فکر می کنند که در سپرده شان تغییری ایجاد نشده است .

کاهش سرعت گردش پول به نصف یعنی چه ؟

اگر هر خانه در کشور بطور متوسط 700 میلیون تومان ارزش داشته باشد ارزش کل خانه های مردم ایران 20 میلیون میلیارد تومان است ، اگر شما در حساب بانکی خود یک میلیارد تومان داشته باشید کل ارزش خانه های مردم بیست میلیون برابر آن است .

معاملات مسکن در کشور در ماه گذشته 40هزار واحد بوده است یعنی معاملات مسکن در کشور متوقف شده است .

توقف معاملات مسکن یعنی کاهش سرعت گردش پول.

کاهش سرعت گردش پول یعنی بیست میلیون میلیارد تومان ثروت از چرخه معاملات اقتصاد خارج شده است.

معاملات عمده فروشان در اردیبهشت امسال نقدی بود اکنون عمده فروشان 45 روزه جنس خود را می فروشند تبدیل معاملات نقدی به نسیه 45 روزه یعنی کاهش سرعت گردش پول .

کاهش سرعت گردش پول یعنی اینکه اگر سرمایه یک فعال اقتصادی سال 97 سه بار می چرخید امسال دو بار می چرخد . ( روی تعداد دفعات گردش اصراری نیست منظور این است که تعداد دفعات گردش کمتر شده است ، اینکه گفته میشود نصف برای فهم بهتر مطلب است ) .

کاهش سرعت گردش پول باعث میشود تا سپرده مازاد باعث تورم نشود .

پس بطور خلاصه ، بخشی از آثار کاهش صادرات نفت با تورم و بخش عمده آن با کاهش سرعت گردش پول خنثی میشود ، این یکی از عللی است که باعث شده متناسب با کاهش صادرات نفت و کاهش عرضه دلار به اقتصاد ، دلار گران نشود . اینکه دلار باید با توجه به نقدینگی بیش از این گران می شد اما گران نشده از جمله به این باز می گردد .

8 عامل موثر دیگر بر نرخ دلار در 8 مقاله بعد ، منتظر باشید .
@adibmh
قانون عضویت در کانال تلگرام و اینیستاگرام محمد حسین ادیب :

در کانال تلگرام و اینیستاگرام محمد حسین ادیب ، ظرفیت هایی وجود دارد که افراد می توانند اظهار نظر کنند اگر از این ظرفیت استفاده و به محمد حسین ادیب ، دشنام داده شود اشکالی ندارد ولی اگر به جز محمد حسین ادیب به کس دیگری دشنام داده شود بلافاصله بلاک میشوید ، اگر مطالب محمد حسین ادیب مورد تمسخر قرار گیرد هیچ اشکالی ندارد اما اگر دیگران در اظهار  نظر اعضا ، به تمسخر گرفته شوند بلافاصله بلاک میشوید ، اگر بی ادبانه در مورد محمد حسین ادیب نظر بدهید اشکالی ندارد اما اگر بی ادبانه در مورد بقیه نظر بدهید بلاک میشوید ، دشنام دادن ، بی ادبی کردن و به تمسخر گرفتن محمد حسین ادیب اشکالی ندارد اما این کانال تریبونی برای برخورد با جامعه با این ادبیات نیست و بلاک میشوید
 

مقالات