چرا نباید طلای ساخته شده و سکه بخریم؟

 

✍️ محمد حسین ادیب

🔻فروش مجدد طلای ساخته شده افت قیمتی سنگینی دارد.

🔻 در دهه ٨٠ ایران برای مدت ده سال ، دومین کشور دنیا از منظر بالا بودن  نرخ تورم  و در سال ١٣٩١ ایران اولین کشور دنیا از نظر میزان  نرخ تورم بود.

🔻تورم بالای دهه هشتاد و به خصوص تورم بالای سال ٩١ ، افت قیمت خرید طلای ساخته شده را جبران می کرد.

🔻خرید طلای ساخته شده در دهه هشتاد گونه ای پس انداز جذاب تلقی می شد.

🔻تورم سنگین دهه ٨٠ خرید طلای ساخته شده را نه تنها جبران ، بلکه مازاد قابل ملاحظه ای نیز ایجاد می کرد اما طی سه سال آینده اینگونه نخواهد بود.

🔻 تورم طی  سه سال آینده ، زیان ناشی از فروش طلای ساخته شده را  جبران نخواهد کرد ، خریدار طلا منبعد  نباید انتظار داشته باشد خریدی فاقد توجیه اقتصادی انجام دهد و بعد از محل تورم ، نه تنها زیان جبران شود بلکه انتفاع قابل ملاحظه ای نیز ایجاد شود.

🔻منبعد  خرید طلای ساخته شده گونه ای خودکشی اقتصادی است؛

🔻خرید طلای ساخته شده بوسیله زوج های جوان آن هم در ابتدای زندگی ، سنت ناپسندی است که از همان ابتدا اقتصاد خانواده را در مسیر نادرست قرار می دهد؛

🔻زوج جوانی که فاقد مسکن است باید مناسک ازدواج را به خواندن خطبه عقد محدود کند و صرفه جوئی ایجاد شده را برای رهن واحد مسکونی تخصیص دهد؛

🔻سکه اکنون به قیمت طلا حدود ٧ درصد حباب دارد
، اگر نرخ بهره برای مدت بیش از سه سال ، بیش از ده درصد از نرخ تورم بالاتر باشد ، حباب های قیمتی می ترکد ، اکنون چهارمین سالی است که نرخ بهره بیش از ده درصد از نرخ تورم بالاتر است این اختلاف به سقوط همه حباب ها از جمله حباب نرخ سکه می انجامد.

🔻منابع ناشی از هدیه به زوج های جوان با سکه ای که ٧ درصد حباب دارد و خریدن طلا و جواهراتی که بلافاصله ٥٠ درصد افت قیمت دارد باید صرف رهن واحد مسکونی زوج های جوانی شود که فاقد مسکن اند.

🔻اقتصاد هیچ اشتباهی را نخواهد بخشید  ، در دهه قبل اشتباهات زوج های جوان در خرید های مرتبط با مناسک ازدواج .  با تورم بخشیده می شد  و در دهه پیش رو ، زوج های جوان با کار کردن خویش باید هزینه اشتباهات خود را پرداخت کنند ، اطرافیانی که زوج های جوان را غرق توصیه های اقتصادی غلط می کنند این را نیک به خاطر داشته باشند.

🔻تقریبا زوج های جوان حقوق  یک سال اول  زندگی  خود را صرف جبران زیان خرید های نامناسب خود می کنند و البته این انتخاب آنهاست.

برای عضویت در کانال روی عبارت ذیل کلیک کنید
@adibmh

 

 

مقالات